pondělí 7. července 2014

Parlamenty dětí a mládeže



Napadlo mě, že asi málo kdo z vás ví co to jsou parlamenty dětí a mládeže, takže je vám v následujících pár řádcích stručně představím. Pokud by vás toho zajímalo víc, třeba jak jsem se k nim dostala já, jak to všechno funguje atd., ráda napíšu další články a možná i někoho z vás k tomu i nalákám. :)

První věta co od každého parlamenťáka (nebo aspoň toho z Ústeckého kraje) uslyšíte je věta: ,, Jsme neformální uskupení dětí a mládeže, které se snaží udělat něco prospěšného pro naše město nebo kraj.
  Jenomže co si pod tím představit? Ono je vlastně docela těžké popsat co to parlament je, protože každé město i kraj to má trochu jinak. Z mého pohledu je to něco co vám pomůže v rozvíjení sebe sama a seberealizaci. Já osobně jsem se na zasedáních- především krajského parlamentu naučila spoustu věcí- jak napsat článek a zápis ze zasedání, jak správně udělat prezentaci a jaké máte možnosti v jejich vytváření, debatovat nebo jakou formou se mám vzdělávat a jaký typ učení mi nejlépe sedne a mnoho dalších věcí. Já sama zažila několik zasedání LPDM - Litvínovský parlament dětí a mládeže, několik zasedání ŽPML - Žákovský parlament města Litvínov, s kterým jsme se museli sloučit pak samozřejmě  vícedenní zasedání KPDM ÚK - Krajského parlamentu dětí a mládeže, který sdružuje městské parlamenty měst: Litvínov, Most, Děčín, Teplice a Ústí n. L.. Poslední zasedání v tomto školním roce proběhlo 6. - 8.6. 2014 a já byla pověřena napsat z něj článek který přikládám, pro představu co se na takovém zasedání dělá. Na zasedání NPDM- národní parlament dětí a mládeže jsem se zatím nedostala protože jejich zasedání je jen jednou za rok - v listopadu a v té době jsem ještě v parlamentech nebyla, ale letos bych se ho ráda zúčastnila a možná si i vyzkoušela být v Radě a předsednictvu NPDM, tak mi držte palečky ať mi to vyjde.


Tady odkaz na stránky KPDM ÚK kdyby měl někdo zájem.

A tady již zmiňovaný článek z posledního zasedání:
Jako každé dva měsíce jsme se tento víkend, tedy 6.6-8.6 2014 sešli na zasedání Krajského parlamentu dětí a mládeže Ústeckého kraje. Kolem půl čtvrté se 9 delegátů z měst Děčín, Most, Litvínov a Ústí nad Labem sešlo v ústeckém DDM, navzájem se představili, podepsali prezenční listinu a další menší formalitky jako volba zapisovatele atp. Kolem páté každý delegát za dané město představil, co se událo nového v jejich městě. V sedm hodin byla již tradiční večeře prvního večera - tousty. Po večeři jsme se odebrali do počítačové učebny, kde jsme se rozdělili na 3 skupiny a utvořili politické strany. Po dlouhých dohadech se naše skupina rozhodla pro název Strana lepší život, vytvořili jsme si logo a začali vymýšlet zákon, který bychom chtěli prosadit. Zahráli jsme si energizér hry. Jako večerní program byla hra, při které jsme museli běhat po DDM a hledat otázky podle nápověd, následně je zodpovědět a přitom ještě vytvářet plakát reprezentující naší stranu. Poučení z této hry: participace není v překladu spolupráce, ale spoluúčast; a že přesně nevíme z jakého to je jazyka, protože na wikipedii se píše, že z latiny ale náš drahý hejtman tvrdí, že z francouzštiny.
   V sobotu ráno po rozcvičce a snídani proběhl první workshopový blog v mém případě na téma Typologie osobnosti od Michala Nováka. Workshop se povedl a po testíku, kterým jsme si všichni prošli jsme se dozvěděli  co za osobnost přibližně jsme. Překvapilo mě, jak přesný mi vyšel výsledek. Zahráli jsme si další energizéry a odebrali se na oběd, ke kterému byla výborná pizza. Po obědě jsme měli druhý workshopový blog tentokrát s Martinem Votroubkem o politice a jak to v ní funguje-rozdělení na moc zákonodárnou, justiční a výkonnou. Téma se mi líbilo, konečně mám v tom našem politickém systému jasno. J Poté jsme doladili prezentace našich stran na odpolední  ,,parlamentní partii‘‘.  Protože bylo hezky, šli jsme si odpolední energizéry zahrát na terasu. Po hodinové pauze kdy jsme převážně připravovali propagační materiály na velmi očekávanou Parlamentní partii. Partií provázel všemi známí a obdivovaný Martin Votroubek. Při představování volebního programu a následných dotazů jsme si všichni od smíchu procvičili bránice. K večeři výborné palačinky vařené mou maličkostí. :D Večer jsme se všichni vydali na prohlídku města a na nedalekou Větruši, kde jsme si opět zahráli energizéry a mě se KONEČNĚ povedlo vyhrát v ninjovy.  Po návratu na budovu jsme předali Martinovy dárek, za to jak se o nás obětavě na všech zasedáních stará a vymýšlí nám program. Večer se podívali na film, u kterého jsme postupně všichni pousínali.
   Nedělní ráno bylo překvapivě bez rozcvičky, takže jsme šli rovnou na snídani a po ní proběhli volby. Velmi překvapivě (haha) vyhrála strana FAIL-Fakt atraktivních a inteligentních lidí na druhém a třetím místě skončili Strana lepší život a Česká strana dětí a mládeže, obě s jedním hlasem. Po odhlasování následoval úklid celého DDM a balení. K obědu bylo rizoto. Po obědě proběhlo závěrečné zasedání, kde se zhodnotilo toto zasedání i celý předešlý rok.
Závěrem bych chtěla říct, že to bylo jedno z nejlepších zasedání, co jsem kdy zažila a moc děkuji všem delegátům a vedení a doufám, že se ve stejné sestavě uvidíme i příští školní rok.


Žádné komentáře:

Okomentovat